Kokoomusedustajat: 17-vuotiaiden kuljettajien onnettomuuksiin on puututtava

Tiedotteet
Mies ajaa autoa

Kokoomuksen kansanedustajat Kari Tolvanen, Paula Risikko, Pia Kauma, Markku Eestilä, Mia Laiho ja Marko Kilpi peräänkuuluttavat tiukempaa harkintaa 17-vuotiaiden ajolupiin, lupaehtojen kiristämistä ja tehokkaampaa valvontaa.

”Viime aikoina useita nuoria on kuollut liikenneonnettomuuksissa. Vaikka nuorten liikennekuolemat ovat vähentyneet viimeisen 10 vuoden aikana, edelleen jopa kolmannes liikenteessä loukkaantuva on nuori. Jokainen liikenteessä kuollut on liikaa”, edustajat toteavat.

Ajokortin hakeminen ikäpoikkeusluvalla helpottui heinäkuusta 2018 lähtien. Hakemuksista jopa 96 prosenttia hyväksytään. Tänä vuonna poikkeuslupia myönnetään todennäköisesti ennätysmäärä, sillä elokuun loppuun mennessä niitä on myönnetty jo 10 000, kun koko viime vuonna niitä myönnettiin yhteensä 12 000.

”On hyvä, että nuoren on mahdollista saada ajolupa jo 17-vuotiaana esimerkiksi maaseudulla harrastuksissa käynnin mahdollistamiseksi. Ikäpoikkeuslupa ei saa kuitenkaan olla automaatio niin kuin se nyt tuntuu olevan. Lupia myönnettäessä tulisi käyttää nykyistä tiukempaa harkintaa ajoluvan tarpeesta, tutkia kuljettajan asenteita ja kehityskykyä sekä tarvittaessa määrätä lisäopetusta”, edustajat esittävät.

Myös valvonnan tulisi olla nykyistä tehokkaampaa. 17-vuotiaan käyttämä ajoneuvo tulee merkitä tunnuksella. Poliisin mahdollisuuksia valvoa nuoren käyttämää autoa mm. poliisiautoissa olevalla rekisterikilpien tunnistusjärjestelmällä pitää selvittää. Näin alaikäisen kuljettajan rikkeisiin voidaan puuttua matalalla kynnyksellä ja estää vakavia onnettomuuksia jatkossa. Tarvittaessa kuljettaja on voitava määrätä liikenneturvallisuuden ammattilaisen antamaan lisäkoulutukseen tai vakavahkoissa tapauksissa ajolupa voidaan perua.

Edustajien mukaan 17-vuotiaiden ajolupiin tulee voida määrätä mm. ajallisia erityisehtoja. Nuorten kuljettajien vakavat onnettomuudet tapahtuvat usein aamuyön tunteina ja niihin liittyvät päihteet sekä kyydissä olevien kaverien aiheuttama sosiaalinen paine. Poikkeusluvalla ajavilla on äärimmäisen harvoin välttämätöntä tarvetta ajaa autoa yöllä. Siksi on harkittava, onko 17-vuotiaan ajamisen oltava sallittua aamuyön tunteina. Päihteettömyyden pitää olla itsestään selvä vaatimus alaikäiselle kuljettajalle.

Edustajat tulevat tekemään kirjallisen kysymyksen hallitukselle, mihin toimiin se aikoo ryhtyä todettujen epäkohtien korjaamiseksi ja nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Lisätietoja:

Kari Tolvanen, puh. 040 5835 501

Paula Risikko, puh. 050 5113 107

Pia Kauma, puh. 050 5746 764

Markku Eestilä, puh. 050 0275 689

Mia Laiho, puh. 050 433 6461

Marko Kilpi, puh. 050 381 6736

Scroll