Ilkka-lehden pääkirjoituksessa (10.10.) todettiin, että autojen romutuspalkkiokokeilussa kaikki voittavat. Asia onkin juuri näin.
Korkean autoveromme vuoksi autolla on Suomessa käyttöarvoa pitkään. Niinpä autokantamme onkin eräs EU-maiden vanhimmista. Autokannan ikää on nostanut myös se, että maahamme tuodaan joka vuosi 20 000 – 30 000 käytettyä autoa ulkomailta. Aloittaessaan uuden elämän Suomessa on näiden autojen keski-ikä jo valmiiksi lähes 10 vuotta.
Niin edellisen kuin nykyisenkin hallituksen tavoitteena on tähänastista nopeampi autokannan uudistaminen ja sen myötä liikenteen päästöjen alentaminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen. Autokannan uudistumista voidaan nopeuttaa paitsi autoilun verotusta muuttamalla, myös romutuspalkkiokampanjoilla.
Ollessani edellisessä hallituksessa liikenneministerinä käynnistimme romutuspalkkiosta kokeilun, joka tuli voimaan heinäkuun alussa. Kokeiluun varattiin kolmen miljoonan euron määräraha ja sen voimassaoloajaksi määriteltiin puoli vuotta.
Kokeilun pituus johtui siis paitsi ajasta, myös määrärahan riittävyydestä. Romutuspalkkion saa ostaessaan uuden henkilöauton, mikäli kierrättää entisen, vähintään 10 vuotta vanhan auton. Uuden auton päästöjen tulee alittaa 120 g/km tai auton käyttövoimana on oltava kaasu, sähkö tai etanoli.
Romutuspalkkio on osoittautunut menestystarinaksi. Kokeilussa voittavat autokannan uudistumisen myötä paitsi ympäristö ja liikenneturvallisuus, myös kuluttajat, jotka saavat 1 500 euron lisäalennuksen uuden auton hankintaan.
Lisäksi jokaisesta romutuspalkkiolla hankitusta uudesta autosta tulee valtiolle 3 000-4 000 euroa autoverotuottoa. Myös viime vuosina alamaissa ollut autoala on saanut kampanjasta piristysruiskeen.
Mikä parasta, romutuspalkkio ei vain paranna autoalan työllistämismahdollisuuksia, vaan se poikii lisää hyödynnettäviä varaosia autopurkamoille ja raaka-ainetta metallin ja romun kierrätykseen. Kampanjan positiiviset vaikutukset ulottuvat siis pitkälle kierrätysketjuun ja talouteen.
Romutuspalkkio houkuttelee osan kaikkein vanhimmista tieliikenteessä olevista tai pihoilla rapistuvista autoista kierrätykseen. On selvää, ettei yksin romutuspalkkiokokeilu ratkaise vanhan autokantamme ongelmaa. Se on kuitenkin yksittäisenä toimenpiteenä järkevä ja vaikuttava.
Kansalaisten otettua kokeilun omakseen sille varattu kolmen miljoonan euron määräraha loppui kahdessa kuukaudessa. Eduskunta onneksi myönsi kokeilulle viiden miljoonan euron lisämäärärahan.
Suomessa on paljon museo- ja harrasteajoneuvoja. Ne ovat kulttuurihistoriallinen rikkaus. Onkin tärkeää muistaa, että romutuspalkkio on mahdollisuus, ei pakko. Kenenkään ei siis kannata tämän kampanjan vuoksi romuttaa vanhaa ja rakasta harrasteautoaan.
Paula Risikko
(Julkaistu: Ilkka 21.10.2015)